breuken | Praktisch verkennen: |
Vanuit de beweging
De stambreuken laten ontstaan door de klas te verdelen in groepen.
Welk deel is een kind in de klas?
Hoe groot is de helft van de kinderen n de klas? Opdrachten om in de ruimte te bewegen.
De kinderen staan in een kring.
“Loop precies een keer rond”
“Loop precies twee keer rond”
“Loop precies een half keer rond”
Karel en Marietje staan aan het begin en eind van een lijn.
“Ga staan op de helft.”
”Ga staan op een kwart enz.”
Nu staat Marietje hier (Marietje komt op een andere plaats te staan, b.v. dichter bij Karel).
Ga nu weer op je goede plaats staan.
Alle kinderen herschikken zich op de nu veranderde lijn.
Overige activiteiten
Laat de natuurlijke (stam)breuken ontstaan
door verdelen, breken, vouwen, knippen, plakken, mengen e.d. van: groepen kinderen, van taarten, pizza’s, dropveters, (gesneden)broden, wegen, (maat)bekers limonade, klokken, (delen van)jaren, etc.
De natuurlijke (stam)breuken ontstaan door verdelen, breken, vouwen, knippen, plakken, mengen e.d. van: groepen kinderen, van taarten, pizza’s, dropveters, , (gesneden)broden, wegen, (maat)bekers limonade, klokken, (delen van)jaren, etc.
Laat de kinderen beleven dat breuken in verschillende vormen voor kunnen komen. Klik hier door voor een overzicht.